New York City….. Start spreading the news!

Studiereis New York – januari 2015 – Sigrid Koek

New York is met recht “The City That Never Sleeps”, een metropool waar je niet uitgekeken raakt! Ik ben de gelukkige en mag de “Big Apple” bezoeken. Dit is zonder twijfel één van de meest dynamische steden die ik ooit heb bezocht en zal bezoeken!

Het Empire State Building biedt een machtig uitzicht over deze wereldstad. Maar zeker zo indrukwekkend is het, om vanaf het water de sky-line te bewonderen, of wat dacht je van vanuit de lucht in een helikopter! Wereldberoemd zijn het Guggenheim Museum en het Modern Art Museum. Je kunt ook fantastisch je hart ophalen in de verschillende wijken als Tribeca en Soho. Maak een wandeling door Central Park en Broadway, fietsen over de Brooklyn Bridge geeft een geweldige kick! New York heeft zoveel te bieden, teveel om zomaar op te noemen.

Één ding staat vast, het geeft je zoveel energie, het is een stad die je in haar greep neemt en niet meer loslaat…!

We vertrekken ’s middags vanaf Schiphol per KLM naar John F. Kennedy Airport, een prettige vlucht in een gerestyled toestel van de KLM. Fijne stoelen met eigen scherm in de stoel voor ons, genoeg beenruimte en de bekende vriendelijke KLM service.

Na aankomst wachten we op vervoer naar hotel Beacon ***+ waar we de komende nachten zullen verblijven. Per Yellowcab worden we naar de Upper West Side van Manhattan gebracht en hartelijk ontvangen met een hapje en een drankje. Heerlijke kamers met kitchenette, hier zal ik heerlijk slapen en wat gaaf om even te spieken naar het New Yorkse vanuit het raam… Wauw! Ik ben er echt, in New York!!

Het is een prachtige heldere avond en goed gekleed, lees; thermokleding, handschoenen, moonboots, en muts want het is -10 graden, gaan we met de metro op pad naar Rockefeller Center om met de lift omhoog te gaan naar TOP of the Rock! Wat een magnificent view!!! Al die lichtjes… Adembenemend mooi… Natuurlijk lopen we daarna ook nog even door naar Times Square.

Na een zeer lange dag (tijdsverschil van 6 uur) duiken we ons heerlijk warme bedje in voor onze welverdiende nachtrust….

Gooooodmorning America…! Door het tijdsverschil zijn we erg vroeg wakker en spieken we weer even naar het New Yorkse leven vanuit ons raam. Het heeft een beetje gesneeuwd vannacht.

Goed aangekleed, zijn we op tijd beneden om te gaan ontbijten in hotel Dream Downtown. Hip en trendy met in de zomer bbq op het terras aan het zwembad. Wat een topplek!

Na dit bezoek maken we ons op voor een fietstour door Manhattan en Brooklyn. We fietsen langs de Hudson River en door diverse parken, door het Financial District en hebben verzuurde benen als we de Brooklyn Bridge op fietsen, maar het uitzicht op de skyline is het meer dan waard! Brooklyn is zeker de moeite waard om gezien te hebben, typisch Amerikaanse wijk, huizen met trapjes voor de deur.

Na de fietstour hebben we een “Walking & Tasting tour” door Chinatown en Little Italy. Hier ligt de oorsprong van het New Yorkse handelsleven, onderweg krijgen we kleine hapjes in lokale restaurantjes/cafés. ’s Avonds bezoeken we eerst het INK48 hotel, waar we onder het genot van een glas champagne in een geweldige kamer met dakterras weer een fantastisch uitzicht hebben! Ik kan er geen genoeg van krijgen, van die uitzichten ☺. Daarna dineren we aan Colombus Circle in Porter House.

Vandaag is de Kick-off van de expeditie dag. Door middel van opdrachten gaan we de stad zelf ontdekken. We beginnen met een bezoek aan Madame Tussaud, op de foto met wereldsterren als Brad Pitt en Marilyn Monroe etc. Daarna storten we ons in de blizzard, want vandaag is het erg koud! Regen en sneeuw maken het helaas lastig alle hoogtepunten te zien maar we doen ons best.

We gaan op pad naar Times Square en de M&M store, Grand Central Station en het Empire State Building waar we helaas niet meer omhoog kunnen door de sneeuwstorm. Dan maar even shoppen bij Macy’s en onze weg vervolgen naar de High Line, welke jammer genoeg ook gesloten blijkt te zijn. We krijgen wel de tip ‘s zomers met een coffee-to-go van Starbucks nog eens terug te komen. Daar hoeven we niet lang over na te denken.

Als laatste brengen we een bezoek aan het 9/11 Memorial Monument. Wat is deze plek indrukwekkend en bijzonder om te zien, met kippenvel lopen we langs de gedenktekens….

We gaan terug naar het hotel om ons op te maken voor een avondje musical op Broadway! We zien de show van Chicago, welke is bekroond met vele Awards en een Grammy.

Het is erg koud vanavond, -17 graden, de wind snijdt langs ons gezicht. Na de musical shoppen we snel nog even op Times Square wat cadeaus in de Disney Store en pakken dan snel een taxi naar het hotel.

De laatste dag breekt aan… Nadat we hebben uitgecheckt wandelen we naar en door Central Park. De winnaars van de expeditiedag worden opgehaald voor een fantastische helikoptervlucht!

Na al de sneeuw van gisteren is het een prachtige zonnige ochtend, Central Park ligt er sprookjesachtig bij. Als echte New Yorkers schaatsen we op de Wollman Rink baan in Central Park met de wolkenkrabbers van New York als decor. Weer een geweldige ervaring!

Na deze actieve ochtend lunchen we bij Air Berlin, zij hebben de vlucht vanuit Düsseldorf voor een deel van de groep verzorgd.

En dan zit het erop… in de transferbus naar de luchthaven besef ik dat ik helemaal nog niet naar huis wil! Ik heb nog lang niet alles gezien en moet zeker een keer terug! New York gaf mij zoveel energie en plezier, ik heb enorm genoten!

New York is echt een “MUST DO”… en voor mij zeker en hopelijk een See You Next Time!

TIPS

1) The Highline:

Wandel met een coffee-to-go over. Een uniek verhoogd stadspark op een historische treinrails dat meandert tussen de pakhuizen van het Meatpacking District tot aan de Hudson rivier.

2) Do as the locals do:

Fietsen! Een tochtje over de Brooklyn Bridge is een absolute aanrader. Geniet van de fantastische skyline en ontdek de leukste neighborhoods in Brooklyn zoals Red Hook en het populaire Williamsburg.

3) Get Mellow:

Kom op adem in de schitterende New York Botanical Garden en Bronx Zoo, absolute highlights voor jong en oud in de groenste wijk van de stad. Tip: het enige échte Little Italy van de stad vindt u in The Bronx!

4) View on the City:

Ervaar New York City vanaf het water met de gratis Staten Island Ferry en geniet van een schitterend uitzicht op Lady Liberty.

5) Modern Art and Food:

Laat u inspireren door moderne kunst, de nieuwste restaurants en de mooiste uitzichten over de wereldberoemde skyline van de stad vanuit Long Island City in Queens, slechts 1 metrohalte vanaf bruisend Manhattan.

Hoofdkantoor

Abr. van Royenstraat 91  2202 EM Noordwijk

071 - 3610500  www.txlbeuk.nl  noordwijk@travelxl.nl

voor openingstijden, kijk bij het betreffende kantoor